UEFALONA (2) Bukti Barcelona Sering Dibantu Wasit Saat Di Liga Champions!

UEFALONA (2) Bukti Barcelona Sering Dibantu Wasit Saat Di Liga Champions!
13 Mar. 2018

Menjelang pertemuan Chelsea melawan tuan rumah Barcelona, ​​sebelumnya kami telah meninjau tiga pengadil kontroversial yang membahayakan London setiap tim Catalan bertemu.

Di artikel 'UEFALONA (1) Chelsea Sudah Tiga Kali Dicurangi Pengadil Tiap Jumpa Barcelona', kami sudah ulas tiga kontroversi terbesar pengadil yang menguntunkan Barca di Liga Juara-Juara.

'UEFAlona' adalah istilah yang datang kepada kecurigaan bahawa UEFA berpihak kepada Barcelona. Teori konspirasi telah muncul dalam tempoh tujuh tahun yang lalu, kerana dominasi mereka di Sepanyol dan Eropah.

Kini melengkapi ulasan yang pertama, kami ulas kontroversi terbesar pengadil lain di Liga Juara-Juara yang menguntungkan Barcelona, ​​disarikan dari goal.com (12/4/2016).

1 - Barcelona 3-0 Gothenburg (1986)
Ini adalah permulaan permulaan kontroversi Barcelona di Eropah kerana mereka sangat jelas mendapat bantuan pengadil untuk memenangi trofi Piala Juara-juara pertamanya.

Selepas kalah 3-0 di leg pertama, Barca memerlukan kemenangan besar untuk mengubah keadaan. Malangnya mereka mendapatkannya dengan penuh curang.

Apabila Gothenburg baru beraksi 1-0, mereka sebenarnya telah menjaringkan dua gol kembali. Perkara lucu kedua-duanya tidak dibenarkan pada caj offside. Lebih mengejutkan, pengadil terpaksa mengesahkan gol sebelum protes pemain Barca membuat keputusan itu membetulkan keputusannya.

Tidak dapat dielakkan lagi kelebihan ini membuat Gothenburg merasa rendah diri ketika Barca akhirnya dapat membalas dengan kemenangan 3-0 berkat hattrick Pichi Alonso. Barca kemudian memenangi penalti 5-4 untuk sampai ke final di Sevilla.

2 - Barcelona 2-1 Arsenal (2006)
Inilah peluang terbaik Arsenal untuk memenangi gelaran Liga Juara-juara pertama mereka dalam sejarah, selepas layak ke final pada 2006.

Malangnya keputusan kontroversi pengadil mengubah aliran permainan apabila Gunners terpaksa bermain dengan 10 pemain sejak awal permainan.

Pada minit ke-18, Jens Lehmann menjatuhkan Samuel Eto'o di luar kawasan penalti. Tetapi Ludovic Giuly menggunakan bola liar untuk menjaringkan gol melawan Arsenal.

Menariknya bukannya mengesahkan gol itu, malah lebih memilih mengurangkan pemain The Gunners dengan mengusir penjaga gol Jerman dan membuat Arsenal kalah permainan sejak awal perlawanan kerana kalah jumlah pemain.

Sol Campbell telah mencuri gol, namun pemain Barca unggul akhirnya berjaya melalui gol Samuel Eto'o dan Juliano Belletti.

Thierry Henry berkata selepas permainan, "Saya minta maaf tetapi beberapa keputusan pengadil sangat buruk."

3 - Barcelona 1-0 Inter Milan (2010)
Ini mungkin penyokong pengadil yang paling gagal untuk Barcelona apabila Inter akhirnya memenangi pemenang treble pertamanya.

Di leg 1, pasukan Jose Mourinho unggul 3-1 meski Pedro sempat membawa Barca unggul, sebelum Wesley Sneijder, Maicon, dan Diego Millito berjaya membalikkan keadaan bagi tuan rumah.

Tapi Inter dipaksa bertahan total 'parkir bus' ketika mereka dipaksa bermain dengan 10 pemain sejak Thiago Motta tidak dikartu merah langsung cuma gara-gara mengayunkan lengan ke leher / dagu Sergio Busquets.

Perkara yang lucu adalah bahawa Busquets menangkap kamera mengintip jari-jarinya untuk melihat jika ref ditipu oleh tindakannya. Inter akhirnya bertahan dengan hanya kehilangan 1-0, dan melarikan diri dengan agregat 3-2.

4 - Barcelona 3-1 Arsenal (2011)
The Gunners nyaris tidak menghilangkan Barca dalam 16 besar Liga Juara-Juara 2010/11 selepas menang 2-1 di Emirates.

Tapi di Camp Nou Arsenal begitu kurang bernasib baik apabila Robin van Persie diganjar kad kuning kedua lantaran tetap menembak selepas pengadil meniup wisel tanda off-side.

RVP dengan tegas mengatakan bahawa ia tak mendengar suara peluit dan mengatakan keputusan pengadil sebagai "jenaka", sedangkan Arsene Wenger menyebutnya "memalukan".

5 - Real Madrid 0-2 Barcelona (2011)
Masih dalam tahun yang sama, Barcelona kembali mendapat manfaat daripada pengadil.

Di laga itu Mourinho diusir ke tribun akibat gestur sarkastisnya berikutan kad merah langsung untuk Pepe akibat pelanggaran pada Dani Alves, dan pascalaga ia mengulas: "Saya akan malu memenangi gelaran tersebut [pada 2009] kerana itu dimenangi dengan skandal Stamford Bridge dan gelaran terkini akan dimenangi dengan skandal Bernabeu. Saya berharap satu hari dia [Pep Guardiola] akan memenangi gelaran Liga Juara tanpa sebarang skandal. "

Madrid akhirnya dihapuskan selepas hanya bermain 1-1 di Bernabeu, dan kalah 3-1 pada agregat.

Sementara Barcelona kemudian menjadi juara setelah menamatkan saingan Manchester United 2-0 melalui gol Samuel Eto'o dan Lionel Messi.

6 - Barcelona 3-1 Milan (2012)
Antonio Nocerino menyamakan kedudukan 1-1 pada minit ke-32 untuk membawa Rossoneri ke gawang lawan pada babak kedua suku akhir di Camp Nou. Tetapi, empat minit sebelum rehat, Barca dihadiahkan penalti kontroversi - penalti kedua tuan rumah pada perlawanan ini - ketika Alessandro Nesta dianggap bersalah menarik kaus Busquets walaupun pelanggaran tersebut berlaku dalam posisi bola mati.

Zlatan Ibrahimovic kemudian menyemburkan bekas pasukannya dan berkata, "Nampaknya UEFA mahu dua pasukan tertentu [Barca dan Real Madrid] berada di final Liga Juara."

Tetapi karma untuk Barca. Chelsea kemudian mengalahkan mereka dalam separuh akhir dengan kemenangan agregat 3-2 menerusi permainan 2-2 dramatik di Camp Nou dengan 10 pemain.

The Blues kemudian memenangi gelaran ketika Bayern menewaskan final melalui penentuan penalti 4-3.

7 - Barcelona 2-1 Atletico Madrid (2016)
Torres terkejut dengan kontroversi, dengan beberapa anggapan pengadil tidak memberi amaran kepada penyerang berusia 32 tahun itu.

Walaupun penyerang Sepanyol itu membawa Atleti 1-0 ke depan, tetapi dengan hanya 10 pemain gergasi dari ibu negara juga gagal membendung perlawanan Barca yang akhirnya membalas dua gol melalui Suarez.

Walaupun penyiaran semula Torres hanya melakukan pembersihan bersih untuk Busquets, tetapi pangkalan midfielder Sepanyol itu bagus untuk bertindak menipu pengadil.

Atletico semakin marah kerana menganggap Suarez harus diusir selepas menendang Juanfran dalam pusingan pertama. "Barcelona dilindungi. Ketika bermain menentang mereka, anda menyedari mereka adalah kelab yang sangat kuat."

8 - Barcelona 6-1 PSG (2017)
Nama julukan UEFAlona muncul semula tahun lepas ketika Barca mengejutkan 4-0 untuk memenangi 6-1 di leg kedua.

Bagaimanapun, kemenangan dramatik Barcelona itu semakin meruncing. Kerana, beberapa kontroversi berlaku dalam perjuangan ini. Pengadil dianggap satu pihak dan memberi manfaat kepada Barcelona.

Akibatnya, UEFAlona yang menyebarkan kesembuhan Barcelona semakin membesar di twitter apabila mereka dianggap sebagai "budak emas" Persekutuan Bola Sepak Eropah.

Sumber : ucnews.com
close
==[ Klik disini 1X ] [ Close ]==