Barcelona dan Lionel Messi Tidak di La Liga

Barcelona dan Lionel Messi Tidak di La Liga
10 maret 2018

Tiada apa yang boleh menghalang Barcelona dalam La Liga musim ini, seolah-olah. Atletico Madrid sebagai saingan terdekat Blaugrana dalam perlumbaan untuk gelaran itu tidak dapat menghalang persembahan cemerlang anak angkat Ernesto Valverde. Datang ke Estadio Camp Nou, Ahad (5/3), Atletico juga diturunkan 0-1, seperti yang dilaporkan oleh laliga.es (05/03/2018).

Satu-satunya gol dalam permainan dicetak ialah anak lelaki Catalan, Lionel Messi melalui tendangan bebas pada menit ke-26. Matlamat ini juga sekaligus menjadi gol ketiga berturut-turut La Pulga melalui tendangan bebas. Kemenangan ke atas Atletico Madrid membuktikan jika tidak ada cara untuk menghentikan kadar Messi atau Barcelona, ​​sekurang-kurangnya sehingga saat ini.

Strategi kegigihan sering berkesan untuk memohon Diego Simeone ketika bertemu dengan pasukan besar seolah-olah tidak bergerak dengan kepakaran sepakan bebas Messi. Kedudukan tendangan bebas memang agak menguntungkan, tetapi pelaksanaan bola mati La Pulga akhir-akhir ini sukar untuk diramalkan penjaga gawang lawan.

Seperti saat ini melawan Girona, Messi mengarahkan bola di antara kaki lawan lawan, yang kemudian meluncur di sepanjang tanah tanpa penjaga gawang Yassine Bounou yang diantisipasi.

Di samping mempersoalkan rekod licin melalui tendangan bebas, gol Messi semalam juga membuatnya mengukir 600 gol sepanjang kariernya.

Sekiranya Atletico menang di Camp Nou, pertandingan untuk juara La Liga akan semakin ketat lagi. Alasannya, Los Colchoneros datang ke Catalunya dengan perbezaan lima mata dalam kedudukan. Walau bagaimanapun, sebenarnya Blaugrana masih terlalu sukar untuk Atletico. Apakah kuasa, perbezaan dalam bilangan kini diperluaskan kepada 8 mata.

Kemenangan Atletico juga turut mengesahkan Barca sebagai satu pasukan yang tidak menyentuh kekalahan 27 perlawanan sepanjang musim La Liga musim ini. Dengan prestasi yang sangat mengagumkan, Blaugrana tidak mungkin mencapai kejayaan La Liga tanpa kekalahan, dan juga melalui pencapaian Arsenal ketika merangkul trofi Liga Perdana 2003/04.

Arsene Wenger berjaya menyampaikan gelaran Gunners memenangi gelaran Liga Perdana tanpa tercedera oleh kekalahan sepanjang musim.

Jika Barcelona berjaya mencipta rekod baru yang tidak dapat dilihat, nampaknya arena La Liga tidak sesuai untuk Blaugrana dan Lionel Messi. Bagaimana begitu? Ya, itulah sebabnya mereka terlalu sukar berada di persaingan tertinggi di Sepanyol.



sumber ucnews.com

close
==[ Klik disini 1X ] [ Close ]==