Goodbye, Goodbye Manchester United! Sevilla Kirim Setan Merah Ke Neraka!

Goodbye, Goodbye Manchester United! Sevilla Kirim Setan Merah Ke Neraka!
14 Mar. 2018

Lupakan kemuliaan kemuliaan Manchester United, kini sudah tiba masanya untuk mengucapkan selamat tinggal, selamat tinggal Manchester United!
Manchester United sepatutnya mengejutkan apabila kalah dari Liga Juara-Juara selepas kekalahan 2-1 di Sevilla di Old Trafford pada hari Rabu.

Bermain di depan awam sendiri dengan misi wajib menang usai hanya bermain imbang 0-0 di leg pertama, Jose Mourinho menurunkan formasi serangan dengan Alexis Sanchez, Romelu Lukaku, dan Marcus Rashford memimpin di barisan depan.

Tuan rumah juga lebih menguasai permainan ini, dengan data dari goal.com/en (14/2018) melepaskan mereka dengan 52% kepemilikan bola, dan 16 tendangan. Tetapi Sevilla unggul dengan sejumlah 20 tendangan.

Namun nampaknya serangan udara yang menjadi strategi bos Portugal di separuh masa pertama tak berjalan lancar saat pertahanan Los Rojiblancos, gelaran Sevilla sama dengan Atletico Madrid, sudah mengantisipasinya dengan sangat baik.

Marouane Fellaini dan Romelu Lukaku yang sering menusuk ke jantung pertahanan selalu mendapat kawalan, dengan umpan-umpan dari sisi sayap dari Alexis Sanchez dan Ashley Young juga tak berjalan baik.
Serangan mati pada babak pertama memaksa Jose Mourinho menukar taktik, mengeluarkan Marouane Fellaini dan meletakkan Paul Pogba.
Tetapi kemasukan midfielder Perancis sebenarnya menghilangkan keseimbangan di bahagian tengah ketika pertahanan United lebih mudah menyerang.
Penggantian 'masterclass' ditunjukkan oleh Vincenzo Montella apabila memasuki Wissam ben Yedder dan menggantikan Luis Muriel.

Taktik yang hebat! Hanya dua minit di atas padang, serangan balas dari Pablo Sarabia dihantar ke Wissam ben Yedder. Dengan sedikit percepatan ke dalam kotak pertahanan United, penyerang Perancis dan Tunisia menceploskan tendangan mendatar tepat ke penjuru gawang David de Gea, 1-0!

Para peminat rumah itu tersentak ketika peminat dari Andalusia segera bersorak melihat pasukannya mempunyai kelebihan gol jauh, sekurang-kurangnya memaksa tuan rumah menjaringkan dua gol tambahan.

Mourinho kemudian memasuki Mata dan Martial menggantikan Valencia dan Lingard untuk mengejarnya. Apakah kuasa taktik bos Portugis tidak lagi berjalan ketika jabatan yang ditinggalkan oleh Valencia kembali ke titik serangan Sevilla.

Kali ini Joaquin Correa menghantar bola perut ke dalam kotak, Wissan ben Yedder menyambut bola dengan bek United sebelum mengirim ke gawang.

David de Gea sebenarnya mampu menyingkirkannya, sayangnya bola itu sebenarnya melanda tiang dan masuk ke gawang sebelum penjaga gawang Spanyol sempat membuangnya. Tetapi teknologi VAR membuat pengadil mampu mengambil keputusan itu, 2-0!

Manchester United mungkin tersingkir pada minit ke-84 menerusi Romelu Lukaku, tetapi sudah terlambat apabila taktik negatif Jose Mourinho dalam perlawanan pertama terpaksa membayar dengan baik ketika mereka terlalu gugup untuk mencari gol di leg kedua.

Sevilla, yang tidak disokong oleh prestasi domestik mereka yang buruk, dapat mengejutkan dan menghantar Setan Merah ke neraka!

Malangnya, tiba masanya untuk mengucapkan selamat tinggal, selamat tinggal, Manchester United!




sumber : ucnews.com

close
==[ Klik disini 1X ] [ Close ]==