Petinggi Barcelona: Klausul Lepas Messi Senilai Rp11,9 Triliun Bisa Ditebus Klub Lain


Petinggi Barcelona: Klausul Lepas Messi Senilai Rp11,9 Triliun Bisa Ditebus Klub Lain9 Mac, 2018


BARCELONA - Pengarah Kewangan dan Strategi Barcelona, ​​Pancho Schroder, tak terkejut jika suatu hari nanti ada kelab yang berani menebus klausa lepas Lionel Messi yang mencapai 625 juta pounds atau sekira Rp11,9 triliun. Oleh itu, Schroder dengan pasukannya merancang untuk membuat kontrak baru untuk Messi. Kemudian dalam kontrak baru, klausa bebas Messi akan menembus nominal yang tidak masuk akal.
La Pulga -julukan Messi- sebenarnya baru memanjangkan kontrak bersama Barcelona, ​​tepatnya pada November 2017. Kontrak baru itu membuat Messi terikat di Barcelona hingga 30 Jun 2021. Perjanjian baru itu pun meningkatkan klausa lepas Messi mencapai 625 juta pounds atau sekira Rp11,9 triliun.
Sekilas, klausa bebas sangat tinggi. Walau bagaimanapun, terdapat dua pemain bola sepak yang mempunyai klausa bebas yang lebih tinggi daripada Messi. Kedua-dua pemain yang berkenaan ialah Cristiano Ronaldo dan Karim Benzema. Pemain Madrid berharga 1 bilion euro atau kira-kira Rp17 trilion.
Di samping itu, Barcelona mempunyai pengalaman buruk yang berkaitan dengan klausa pelepasan. Pada bursa transfer musim panas 2017, secara tidak terduga Paris Saint-Germain (PSG) berani menebus klausa lepas winger Barcelona, ​​Neymar Jr, yang mencapai 222 juta euro atau setara Rp3,7 triliun. Tak ingin tragedi Neymar menimpa Messi, Barcelona sedang mencari muka klausa lepas yang tepat bagi pemain bola sepak pasport Argentina tersebut.
"Kami membuat klausa yang kami fikir sudah cukup untuk menjaga Messi sehingga persaraan di Barcelona. Walau bagaimanapun, setahun yang lalu kami juga berfikir bahawa klausa bebas Neymar cukup baik. Akan tetapi kami gagal mempertahankan Neymar, "kata Schroder mengutip dari Sky Sports, Kamis (8/3/2018).
Walau bagaimanapun, adalah wajib bagi Barcelona untuk mengekalkan Messi. Untuk Messi secara konsisten menunjukkan prestasi terbaik, walaupun dia melangkah ke kepala tiga. Sejak naik ke pasukan utama Barcelona pada 2004, Messi telah muncul dalam 624 perlawanan dengan koleksi 539 gol. Rekod membuat status Messi sebagai penjaring terbanyak Barcelona.
Sementara itu, Messi telah memberi 30 trofi untuk Estadio Camp Nou awam. Bersama Andres Iniesta, Messi jadi penyumbang ijazah terbanyak untuk Blaugrana -julukan Barcelona.
Sumber: ucnews.com
close
==[ Klik disini 1X ] [ Close ]==