Setelah Puasa Gelar 567 Hari, Barcelona Akhirnya Kembali Angkat Trophy Pertama Musim Ini

Setelah Puasa Gelar 567 Hari, Barcelona Akhirnya Kembali Angkat Trophy Pertama Musim Ini
9 Maret 2018

Barcelona akhirnya secara rasmi memegang trofi pertamanya musim ini. Penampilan buruk anak asuh Ernesto Varvelde di awal musim dengan kalah dari Barcelona di Sepanyol Super Cup dari seteru abadinya Real Madrid sempat membuat puasa gelaran Il Blaugrana berlanjut menjadi lebih panjang. Tetapi sekarang tunggu yang telah berlaku untuk 567 hari akhirnya berakhir manis dan pastinya kemenangan yang menghasilkan trofi dan gelaran pertama untuk Lionel Messi dan kawan-kawannya.
Trofi pertama yang berjaya dilantik oleh Barcelona pada musim 2017/2018 adalah trofi Supercopa de Catalunya atau Piala Super Catalan. Walaupun trophy ini kurang terkenal di mata para pecinta Bola Sepak dunia namun apa yang mampu di raih oleh team Barcelona ini tentunya diharapkan mampu jadi cambuk bagi squad Camp Nou yang cukup besar berpeluang meraih gelaran di ajang La Liga, Champions League dan Copa del Rey.
ansir dari Thesun.co.uk (07/03/2018), Supercopa de Catalunya merupakan pertandingan dua tahunan yang diadakan diantara dua kelab besar dan terbaik di Catalan. Parameter yang paling penting dimainkan di La Liga. Pertandingan pertama kali diadakan pada tahun 2014 dan tahun ini merupakan edisi ketiga kejohanan.
Barcelona berjaya memenangi gelaran pada kejohanan ini selepas pasukan mereka memenangi kelab di Barcelona iaitu Espanyol. Il Blaugrana sendiri menjadi juara selepas berjuang melawan Espanyol dalam perlawanan yang mesti berakhir dengan sepakan penalti.
Di pertandingan ini, Ernesto Valverde tidak menurunkan pemain intinya seperti Luis Suarez, Lionel Messi, Phillipe Coutinho dan Andres Iniesta. Bukan bermaksud untuk meremehkan Espanyol, namun kerana dengan jadual pertandingan yang harus diikuti Barcelona di musim ini, Ernesto Valverde memang berusaha mengelakkan agar pemain bintangnya tak mendapat kecederaan kerana jasa mereka sangat diperlukan.
tuhan di pusingan akhir Piala Super Catalan semalam Barcelona menurunkan pemain utama mereka dan juga pemain dari Barca B Squad. Dilansir dari Sport-english.com (06/03/2018), pemain dari squad utama Barca yang tampil adalah penjaga gawang Jasper Cillessen, Denis Suárez, Ousmane Dembele, Paco Alcácer, Lucas Digne, André Gomes, Aleix Vidal dan Yerry Mina.
Muncul tanpa pemain inti dan menggabungkan dua pasukan yang berbeza, Barcelona menghadapi kesulitan Espanyol yang menjadi juara dalam pertandingan dua tahun sebelumnya. Barca terpaksa bermain 0-0 dalam masa biasa. Hanya dengan tendangan penalti, empat pemain Barcelona berjaya melengkapkan misinya untuk membawa puncak La Liga berada di podium utama sebagai juara. Empat eksekutif Barcelona menurut Mirror.co.uk (07/03/2018) ialah Paco Alcacer, Palencia, Yerry Mina dan Abel ruiz.
Bintang padang dalam pusingan akhir Catalan Super Cup 2018 adalah milik penjaga gawang Barcelona, ​​Jasper Cillessen. Pemain squad utama Barcelona yang baru mengumpul 810 minit bermain daripada Copa del rey dan Liga Champion dan belum memiliki minit bermain di La Liga ini berjaya menghalang dua sepakan penalti daripada pemain Espanyol yakni Sergi Darder dan Jurado seperti yang dilansir dari Express.co.uk (07 / 03/2018).
Sumber: ucnews.com
close
==[ Klik disini 1X ] [ Close ]==