Digunduli Barcelona Tiga Gol Tanpa Balas, Chelsea Menangis

Digunduli Barcelona Tiga Gol Tanpa Balas, Chelsea Menangis
15 Mar. 2018 04:47

BARCELONA - FC Barcelona meraih kemenangan meyakinkan ketika menjamu Chelsea di leg kedua babak 16 besar Liga Champions 2017/2018 yang berlangsung di Stadium Camp Nou, Barcelona, ​​Kamis (15/3) dini hari WIB.

Barcelona terus mendahului satu gol ketika pertandingan berlangsung selama tiga minit. Bola sepakan mendatar Lionel Messi, yang memanfaatkan pasang Luis Suarez, membuatnya melalui kaki Thibaut Courtois dan meluncur ke gawang.
Di belakang gawang cepat Barca, Chelsea cuba membalas dengan memberi tekanan kepada lawannya. Sayangnya, usaha armada Antonio Conte tidak berfungsi.

Sebaliknya, Barca justru menambah keunggulannya di minit 20. Setelah mencuri bola dari pemain Chelsea di tengah padang, Messi meneruskan dengan membawanya hingga ke memasuki sisi kanan kotak penalti lawan.
Pada masa bek-bek Chelsea berupaya menghalang Messi dan mengawal Suarez, yang juga melakukan pergerakan, Messi justru menghantar maklum kepada Ousmane Dembele yang berdiri cukup bebas di sisi kiri. Mendapat umpan matang, Dembele juga meraihnya dengan tembakan keras.

Separuh kedua, Barcelona menguasai permainan. Messi menjaringkan gol kedua dalam perlawanan ini dan mengubah skor 3-0 ketika Chelsea mula bermain agresif.
Walaupun cuba membombardir pertahanan Barca, tetapi tidak ada usaha Blues penggawa yang memenuhi sasaran. Akibatnya skor 3-0 untuk tuan rumah tidak berubah sehingga pengadil Damir Skomina dari Slovenia meniup wisel panjang tanda permainan berakhir.

Barca melangkah ke suku akhir dengan kelebihan agregat 4-1 ke atas Chelsea. Pada pertemuan pertama di ibu pejabat Chelsea, dua minggu lalu, kedua-dua pasukan bermain sama kuat 1-1.
Susunan pemain FC Barcelona vs Chelsea
FC Barcelona (4-4-2)

Marc-Andre ter Stegen; Sergi Roberto, Gerard Pique, Samuel Umtiti, Jordi Alba, Ousmane Dembele (Aleix Vidal 67 '), Ivan Rakitic, Sergio Busquets (Andre Gomes 61'), Andres Iniesta (Paulinho 56 '), Lionel Messi, Luis Suarez.
Cadangan: Jasper Cillessen, Paulinho, Francisco Alcacer, Lucas Digne, Andre Gomes, Aleix Vidal, Thomas Vermaelen.
Jurulatih: Ernesto Valverde.
Chelsea (3-4-3)

Thibaut Courtois; Antonio Ruediger, Andreas Christensen, César Azpilicueta, Marcos Alonso, N'Golo Kante, Cesc Fabregas, Victor Moses (Davide Zappacosta 67 '), Eden Hazard (Pedro Rodriguez 82'), Olivier Giroud (Alvaro Morata 67 '), Willian.
Cadangan: Wilfredo Caballero, Alvaro Morata, Pedro Rodriguez, Tiemoue Bakayoko, Davide Zappacosta, Gary Cahill, Emerson.
Jurulatih: Antonio Conte.
Pengadil: Damir Skomina (Slovenia).

Sumber : ucnews.com
close
==[ Klik disini 1X ] [ Close ]==