3 Kesalahan Mourinho, Biang Kerok Tersingkirnya MU di Liga Champions

3 Kesalahan Mourinho, Biang Kerok Tersingkirnya MU di Liga Champions
14 Mar. 2018

Buat kali pertama Sevilla memenangi perlawanan Liga Juara-Juara di Great Britain dan tidak ada tempat yang lebih baik untuk melakukannya daripada Old Trafford, ibu pejabat Manchester United.

Malangnya untuk Devils Merah, kekalahan ini juga memaksa United keluar dari kejohanan yang paling berprestij di benua biru itu. Memegang seri Sevilla di Sepanyol, yang dikalahkan di depan orang ramai sendiri pastinya merupakan pukulan keras bagi jurulatih Jose Mourinho dan anak angkatnya.

Tanpa mengabaikan penampilan luar biasa Sevilla dalam perlawanan kedua, keputusan perlawanan ini tidak dapat dipisahkan dari kesilapan strategi campuran Mourinho. Kesilapan-kesilapan ini dapat dilihat di lapangan.

1. Dua Menara Berkembar di Garis Tengah

Dalam perlawanan ini, Mourinho turun dua pemain tengah yang berpeluang besar Marouane Fellaini dan Nemanja Matic sebagai dua pemain tengah midfield di bahagian tengah. Mengorbankan Paul Pogba yang dipaksa duduk di bangku simpanan, inisial Mourinho ingin menguasai lini tengah dan memberikan kebebasan kepada empat penyerang.

Tetapi pilihan ini tidak berjalan lancar. Sevilla sebenarnya menguasai bola dan mendominasi medan pertengahan dalam pusingan pertama. Gelandang Sevilla, Ever Banega khususnya, mampu membuat Matic dan Fellaini seperti latihan dua kon.

2. Empat Penyerang Berlari Belakang Pertahanan Lawan

Setelah empat penyerang berlari di barisan belakang lawan yang menunggu umpan terobosan juga tidak membantu tugas Matic dan Fellaini. Jesse Lingard, Marcus Rashford, Alexis Sanchez dan Romelu Lukaku sebagai serangan dengan kelajuan letupan.

Mourinho mahu memanfaatkan momentum serangan balik dengan mengarahkan penyerangnya untuk bersedia untuk menunggu peluang itu, tetapi tanpa aliran bola, itu sia-sia.

Fellaini dan Matic juga bukan pemain bola sepak yang dikenali untuk melepaskan pemain yang mampu menipu pertahanan musuh. Secara praktiknya Manchester United bergantung pada sisi lapangan untuk menyerang, meminimumkan peluang yang mungkin diperolehi dari pertengahan lapangan.

3. Masukkan Paul Pogba Tanpa Perubahan di Kawasan Lain

Gagal menguasai dua jenis gelandang tengah, Mourinho memasukkan Paul Pogba untuk menggantikan Fellaini. Memasuki Pogba adalah pertaruhan, seperti pedang bermata dua.

Pogba mampu memberikan peluang yang tidak boleh dibuat oleh Fellaini dan Matic, tetapi Pogba sering meninggalkan jawatannya - mendedahkan Matic sendiri di lini tengah.

Sejak Pogba datang Sevilla mampu menjaringkan dua gol melalui pengganti Wissam Ben Yedder. Bukan satu kebetulan, kerana Sevilla berkali-kali mempunyai ruang yang begitu banyak di tengah-tengah padang semasa serangan balas.

Walaupun Romelu Lukaku mampu meminimumkan lag, kerosakan yang dilakukan oleh dua gol Sevilla tidak dapat diperbaiki dengan sedikit waktu tersisa dalam permainan.

Sumber: ucnews.com
close
==[ Klik disini 1X ] [ Close ]==